Skifter de kjønn?
Dragen
2004-11-29 19:58:21 UTC
Hei!
Har en hel haug med Sverddagere ( de fleste er født her) Alle har (til nå)
vært hunner, uten sverd på halen. Har en hann som er kjøpt, han er ganske
tynn og liten.

Men nå ser jeg at en av de største "hunnene" har begynt å få sverd på halen!
Skifter de kjønn eller hva er det som foregår? Finnes det noe navn på fisker
som kan bytte kjønn? Er det vanlig?

:-)

Mvh
Camilla
Arild Madsen
2004-11-30 22:06:46 UTC
Post by Dragen
[...]
At sverdragere skal kunne finne på å skifte kjønn er nok tvilsomt.
Derimot så er det ganske vanlig at enkelte hanner ikke utvikler sverd,
eventuelt drøyer utviklingen av sverdet. Spesielt viltformene kan man se
dette. Noe av årsaken til dette er for å unngå juling av den
dominerende hannen.
Jeg mener å huske å ha opplevd at noen hunner fikk antydning til sverd,
men dette tør jeg ikke garantere da det er så mange år siden jeg har
hatt kulturvariant av sverdragere.
Arild Madsen
Dragen
2004-12-01 01:33:18 UTC
Post by Dragen
[...]

Hei

Men er det rett at noen fisker faktisk skifter kjønn? Var en i butikken som
sa det :-) Den som nå har begynt å få sverd har vokst opp kun med hunner
(søstre). Det er først nå siste par uker det har vært en hann sammen med
dem. Merkelige greier... Det er ganske tydelig sverd så jeg tviler på det
bare blir med en antydning...

Takker så mye for svar i allefall!

Mvh
Camilla
Arild Madsen
2004-12-01 23:52:58 UTC
Arild Madsen wrote in message
Post by Arild Madsen
Post by Dragen
[...]
Nå er det ikke sverdet som bestemmer kjønnet.
Skal du se hvilket kjønn det er så må du se på gattfinnen, hos hannene
er den omdannet til genopodium.
Jeg har selv kjøpt et par poser med sverdragere som inneholdt en han med
sverd, en hunn og en hann uten sverd.
Desverre så fikk jeg aldri se om disse hannene uten sverd utviklet noe
sverd senere da jeg desverre klarte å drepe de voksne fiskene med CO2.
Nå er de for mange fisker og for mye planter til at det går ann å følge
med på en enkelt fisk.
Arild Madsen
Dragen
2004-12-02 00:48:52 UTC
Post by Arild Madsen
Post by Dragen
[...]

Stilig! Trodde det var sverdet som fortalte hva slags kjønn de var.

Takker så mye!

Mvh
Camilla
Solbjør
2007-08-09 19:39:00 UTC
Opplevde det samme med mine sverddragere. Mener bestemt at de skiftet kjønn,
og formeringen i akvariet fortsatte. Ble etterhvert mye innavl som
resulterte i en del "rare" individer som skilte seg ut både i farge og
oppførsel. De levde heller ikke så lenge.

Mener også å ha lest at denne fisketypen kan skifte kjønn i miljøer med bare
ett kjønn.

Eirik